Thursday, September 9, 2010

Persiapan Raya

Alhamdulillah, syukur yang tidak terhingga kerana diberi peluang sekali lagi untuk merasai nikmat Syawal pada tahun ini..

Macam tahuntahun lepas jugak, persiapan raya saya n family sekadar yang termampu..
Hari ini, iaitu rutin harian saya setiap tahun bila menjelmanya Syawal
ialah mengemop lantai..
tak lupa juga untuk membuat roti raja..

Menu untuk rumah saya pagi esok ialah nasi ayam..
Manakala di rumah ma, kuzi ayam + roti jala..
Jadi, menu ktorang sama la kalau bergabung..
Sbb ummie jugak yang buat kuzi, dan saya yang buat roti jala..huhu

Tahun nie, saya buat separuh je, separuh lagi suena yang sambung..
Nape la xbleh hbiskan sebesen tepung itu..
Sbb ma buat adunan banyak sangat kot..ngeh3
(alasan sematamata, sebenarnya malas)

Baru je lepas iron baju raya + baju melayu abah dan adik..
Nasib baik la gosok baju melayu nie xrumit sangat macam baju kemeja..
Tak suka gosok baju kemeja, susah..
Gosok sebelah sana, sebelah sini plak bkedut..
Orang laki takpe, die dah biasa sejak dari sekolah lagi..
So, senang la bg diorang..
Kepada bakal suamiku, gosok la baju kemeja sendiri..
Kalau suh saya iron, k0nferm2 anda akan meng ironkan ia balik..
Jadi, gosok la sendiri terus untuk mengelakkan pembaziran letrik..hahaha
(teruk betol perangai)

Nie ha gambar2 yang sempat ambik tadi..

Tengok ha, satu besen ma buat adunan roti jala..


Mase atas dapur..Pure air tangan najihah ok...hahaha
Main2 putar je, bdak kecik boleh buat..


Cik Da yang sedang menggulung roti jala yang dah siap..


Nie yang dah siap digulung, tak sampai pun suku dari besen itu..huhu

Ok la, sampai di sini dulu..
Selamat Hari Raya semua..
Al-Fatihah bagi yang telah meningglkan kita...

p/s : buat temanku, nanti saya upload bgaimana rupa kuzi ayam..tu pun kalau ingat n sempat ambik gambar..

No comments: