Monday, July 12, 2010

Minggu Pertama Sem Baru

Assalamualaikum wrh...

Minggu nie adalah minggu yang mencabar bagi saya sebagai student dan seorang anak yang manja (xmanja pun, ngada je lebih ). Kene berhadapan dan menyesuaikan diri dengan suasana baru, rumah baru, housemate baru, rumate baru, sem baru, kelas baru, jadual baru dan semua la serba serbi yang baru. Semua itu perlu saya tempuhi dengan sabar sekali.

Dan semestinya saya akan rindu pada rumah, umie abah, adik2, family, maa, suena, affiq, damia n smua la yang menemani ku pagi dan petang di rumah dari bulan 4 sampa la bulan 7. Rindu sangat2 ngan amat yang selalu saya kacau dan kenak setiap masa sehingga umie pening kepala dengan perangai saya. Kesian umie. hehe. Yaallah, sememangnya ku terlalu rindukan family ku dan boleh dikatakan homesick jgak la seminggu dua nie. Tabahkan la hamba Mu ini Yaallah.

Pada Hari Sabtu yang lepas, alhamdulillah saya selamat sampa di teratak baru di Tok Jembal. Banyak barang2 yang perlu disimpan dan dikemaskan. Kira penat jugak la hari tersebut, sehingga xboleh tdo sbb brubah tempat. Dah lewat baru bleh tdo, bgun plak awl. Sakit sungguh kepala ini, berdenyut2. Time susah, penat dan sakit nie la mnyebabkan perasaan tringat kat rumah membuak2. Sedih sangat2.

Sem 3 dan 4 nie la banyak kne gune duit, mne tak nya nak bayar sewa rumah lagi, bil api air, makan, byar broadband, prepaid dan semua la. Dah la duit PTPTN dapat separuh je, lpas tu kne byar yuran lg. Cmpur tolak sem nie dapat rm300 je. Bayangkan, nak gune satu sem rm300, nak byar duit sewa satu sem pun xlepas. Bukan apa, saya takut xckup duit, dan mula la nak mintak ngan umie abah. Saya kalau boleh xnak gngu pun duit mereka sbb mereka banyak lg nak guna kan duit untuk blanja seharian dan juga persekolahan adik2. Alhamdulillah sem lepas saya xmintak pun umie abah bank in kan duit, saya gune spenuhnya duit saya dengan bijak. (bijak ke, ahaks)

Saya bukan merungut, apetah lagi mengungkit cuma ingin melepaskan perasaan. Ia sedikit sebanyak menguji kesabaran dan keimanan saya sebagai seorang pelajar dan anak. Saya tahu, ini adalah ujian Allah untuk saya supaya belajar susah, bukan senang setiap masa. Mungkin ada hikmah disebaliknya. Bak kata pepatah besusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian. (nasib baik ingat lagi, tp btol ke????)


Minggu nie jugak, saya kene siapkan proposal orientasi kos untuk pelajar tahun satu. Kire nasib baik jugak la, ad proposal yang tahun lepas, cuma perlu edit n msukkan program serta ajk yang baru je. Kalau xde mati jugak la saya untuk siapkan satu proposal penuh tanpa ada sebarang rujukan. Alhamdulillah, Allah tolong saya. Sudah siap pun cuma perlu meting ckit n persetujuan serta pengesahan pengerusi kelab je. Then, boleh proceed hantar pada MPP dan juga HEPA. Harap2 dapat diluluskan dengan segera. Insyaallah..

p/s : Yaallah, tabahkan la hati hamba Mu ini. Moga dipermudahkan segala urusan di dunia dan juga di akhirat..Aminn..

No comments: